Priporočila za izbiro knjig za osebe z disleksijo ter za oblikovanje gradiv
»Grd je smeh, ki je s tujimi solzami povezan.« (ruski)
MEDNARODNI SIMBOL ZA DISLEKSIJO
VSAK DAN IN VSAKO URO SE MORAMO ODLOČATI. IN SICER: ALI BOMO SULICA ALI ŠČIT.
(Amy Goodman, ameriška raziskovalna novinarka)
KAKO SE LOTITI BRANJA?
Ko otrok še ne bere sam, mu knjige prebiramo mi. Dobro je, da so knjige vsakodnevno prisotne (npr. večerna rutina pravljice za lahko noč). Tudi, ko se otrok že uči branja, lahko še vedno beremo skupaj. Eden od načinov skupnega branja je branje v treh korakih:
- Pri prvem branju besedilo preberemo najprej mi, otrok pa sledi besedilu s prstom.
- Pri drugem branju beremo daljše, kompleksnejše besede mi, otrok pa krajše, enostavnejše.
- Pri tretjem branju, bere otrok vse besede. Začnemo z branjem slikopisov, kasneje s kratko vsebino, pri kateri lahko otrok doseže uspeh in nadaljujte z zahtevnejšo, ko že napreduje v bralni tehniki in razumevanju.
V začetni fazi učenja branja je pomembno, da otrok izgradi bralno motivacijo. Ta je osnova za razvoj branja in dobro bralno tehniko (bralne tekočnosti, bralne točnosti). Pohvalimo otroka vsakič, ko samostojno poseže po knjigi. Na začetku naj bere glasno, da sliši samega sebe, kako povezuje zloge v besedo. Ko postane dovolj zbran in bere bolj tekoče in hitro pa lahko začne s tihim branjem.
Za začetno branje so primerne knjige z veliko ilustracijami in manj besedila in kratke knjige, ki jih otrok lahko sam prebere. Tisk besedila v knjigi naj bo večji, prav tako je dobro da so večji presledki in ustrezna oblika črk. Za začeto branje so primerni tudi slikopisi in kratke zgodbe.
KAKO IZBRATI USTREZNO TEŽAVNOST KNJIGE (5-prstni test)?
- Izberi si knjigo, ki te zanima in te pritegne..
- Odpri knjigo nekje na sredini, poišči stran z besedilom.
- Začni z glasnim branjem, vsakič ko naletiš na neznano besedo iztegni prst na roki.
Če ob koncu strani nimaš iztegnjenega nobenega prsta je knjiga zate prelahka.
Če imaš na koncu strani iztegnjenih 5 prstov je knjiga zate prezahtevna.
Če imaš na koncu strani iztegnjena 2 ali 3 prste, je knjiga zate ravno pravšnja.
Pripravili specialni pedagoginji Irena Nadler Starc in Nataša Šilc Andromako
IMAM DISLEKSIJO…
KAKO SI IZBEREM KNJIGO?
- Izberem knjigo napisano z malimi tiskanimi črkami (če še ne berem malih tiskanih črk pa izberem velike tiskane črke).
- Črke naj bodo dovolj velike, a ne prevelike (črke naj bodo berljive, neokrašene). Med črkami in vrsticami naj bo dovolj prostora (da lahko sledim s prstom).
- Papir mora biti nebleščeč, neprosojen, najbolje je da je mat pastelnih barv (siva, zelena, rumena). Pisava naj bo temnejše barve (najbolje je če je temno modre ali zelene barve).
- Da knjiga ne bo pretežka, uporabi 5-prstni test (glej besedilo KAKO SE LOTITI BRANJA?).
- Izberi si različne knjige iz iste zbirke, saj se v njih uporabljajo podobne besede.
- Lahko si izdelaš kartonček z odprtino, ki je velika toliko kot beseda ter ga uporabljaš pri branju.
- Besedilo ne sme biti napisano čez ilustracije.
- Občasno poslušaj zvočne knjige, tudi knjige za domače branje lahko poslušaš.
MOJ OTROK IMA DISLEKSIJO
Kako lahko pomagam svojemu otroku pri branju, če ima disleksijo?
Otroci z disleksijo navadno niso motivirani za branje, saj pri branju niso tako uspešni kot vrstniki. Otroka moramo spodbujati za branje, ga zunanje motivirati (nagrada za redno, vsakodnevno branje, naj ne bo materialna – peka kolačev skupaj s starši, kepica sladoleda, družabne igre, ipd.). Pomembno je, da ga ne kregamo za napake, ki jih naredi pri branju (opozorimo in pravilno preberemo besedo), ga pa pohvalimo kadar pravilno prebere.
Beremo lahko tudi skupaj z otrokom. Pri mlajših naj bo branje interaktivno – v večini bere starš, vendar naj sodeluje tudi otrok (ko še ne bere lahko opisuje ilustracije, kasneje pa prebere kakšno besedo, nato poved, odstavek, itn.). Med branjem lahko tudi sami uporabimo prst za branje (da tudi otrok sledi besedam, oblikam črk).
Izbiramo kvalitetne in primerne knjige za otroka, ki niso prezahtevne (otrok mora biti uspešen pri branju, to je ključno za motivacijo!). Obstaja več seznamov knjig, ki so primerne za otroke z disleksijo, dobro je če se držite oblikovnih navodil, vsebina knjige pa naj bo otroku aktualna in zanimiva. Za mladostnike so dobre knjige nagrajene z ZLATO HRUŠKO, vendar pazimo da za otroka niso prezahtevne.
Otrok lahko uporablja barvna ravnilca ali folije za branje, saj tako lahko zmanjšamo napor pri branju.
Irena Nadler Starc in Nataša Andromako Šilc, specialni pedagoginji
Knjige, prijazne za bralce z disleksijo
BERNARDO ATXAGA: | Xola med levi |
CARL SANTOS: | Prodam Rozinkota |
HELENA KRALJIČ: | Imam disleksijo |
HENRIK RIKO ZUPAN: | Kako je nastalo Blejsko jezero |
KATARINA KESIČ DIMIC: | Kamaroni s paradajzovo omako, Niki se zgodi pravljica, Skrivnost x 4 |
DESA MUCK: | Anica in grozovitnež, Anica in počitnice |
CHRISTINE NOSTLINGER: | Mini gre na morje, Mini ima talent |
PODGORŠEK MOJICEJA: | Čarovnica Uršula, Škratja šola, Črviva zgodba, Medo in Jaka |
SAŠA PAVČEK: | Miška ima roza očala |
TINA KOŠČAK: | Glinčki |
FRANCESA SIMON: | Grozni Gašper |
WOLFRAM HANEL: | Psa pa že ne!: pasja zgodbica |
AESOPUS: | Osel in pes |
DORIS LOZEJ: | Govoreči bumerang |
Ljudska pripovedka: | O petelinčku |
GERIT KOPIETZ: | Karla Umek & Doktor Kukalo |
SLIKANICE, KNJIGE
Rotraud Susanne Berner: | Grimmove pravljice c stripu |
Burny Bos: | Družina krtkovih |
Roald Dahl: | Žirafa in Peli in jaz |
Sally Grindley: | Bobi v mestu, Bobi sam doma |
Wolfram Hanel: | Psa pa že ne!: pasja zgodbica, Mija z morja |
Paul Jennings: | Gizmo, Vrni se, Gizmo! |
Polonca Kovač: | Zgodbe od A do Ž |
Paeoni Lewis: | Pepelkina poroka |
Astrid Lindgren: | Emil iz Lonnenberge, Že spet ta Emil, Emilove nove vragolije |
Alan Marks: | Razbojnikova hči |
Jasna Markuš: | Čiruli za Sarino srečo |
Jana Martinšek: | Vse je dišalo po pomladi |
Alexander McCall Smith: | Čigumijevec, Krofovska veriga, Špagetna zmešnjava |
Tomo Pirc: | Gumbkovi: zabavna preobrnjenka |
Mojiceja Podgoršek: | Črviva zgodba, O lačni lisici, Pokakana zgodbica |
Matjaž Schmidt: | Slovenske pravljice (in ena nemška) v stripu |
Anja Štefan: | Lešniki, lešniki |
Janja Vidmar: | Bučko Superga |
Uli Waas: | Kje je Malka: resnična pasja zgodba |
Gerda Wagner: | Miš v hiši: mačja zgodba |
Isol: | Družinska skrivnost, Poredni Petit |
ZBIRKE
Beremo s Frančkom (Jennings): | Frančkovo presenečenje, Frančkov bralni krožek, Franček zbira sličice, |
Mala čarovnica Lili (Knister) | |
Anica (Muck) | |
Franceve zgodbe (Nostlinger) | |
Mini (Nostlinger) | |
Čarobna hišica na drevesu | |
Grozni Gašper (Simon) | |
Navihanček (Vidmar): | Matic in Blažka, Matic je zaljubljen, Matic prespi pri prijatelju, Matic v bolnišnici, Matic je kaznovan … |
Berem sam |
Hanel: Potovanje z babico, Nenavadne dogodivščine navadnega klobuka, Ana Nas se maščuje, Brodolomec Bučko Kliphuis: Sreča v nesreči Neuendorf: Niko Nosorog pa že ni pošast Obrist: Kdo medvedom krade med Reichenstetter: Vražji začetek šole: napeta zgodba o začetku šole Scheffler: Dedkov superračunalnik, Koga se boji lev, Mož s črno rokavico: kriminalka za otroke Schorno: Pošast na oknu Schubert: Blaž in Špela |
Levčki |
Mai: Zgodbe o pogumu, Zgodbe o ponijih Schubert: Zgodbe o mobilcih |
Pirati | Jarman: Leteča prijatelja |
Hrabri hroščki | Miller: Napad sovražnika, Velika tekma |
Zakladnica |
Bevan: Smejte se Brumpton: Superjunaki po cevi navzdol Dean: Kraksis in kravja župca, Žablob je snedel mojo zlato ribico, Sluzetka v varstvu Hooper: Neskončni rojstni dan Ives: Moj oče je … Kavanagh: Artur izobčenec Marks: Varuh obale Mitchelhill: Darijan Drnulja, superdetektiv, Alenkina morska deklica, Anin zmaj Nash: Najboljši snežak Powling: Božiček Dolgi John Ryan: Robi in bitje iz vesolja |
Detektiv Kvjatkovski (Banscherus) | |
Lumpi lumpasti (Kočar) | |
Nogometno moštvo (Bedford) | |
Čarobni muc (Bentley) | |
O Jakobu in muci Mici (Hanuš) | |
Tintin (Herge) | |
Hribci (Manček) | |
Kapitan Gatnik (Pilkey) |